Johan tipsar!

Johan Småros löser vanliga problem vid inloggning



Johan Småros, systemutvecklare och supportspecialist på PositionEtt, delar med sig av sina bästa tips när det gäller inloggning och e-post.

Att inte kunna logga in eller skicka epost kan vara oerhört irriterande, men oftast är det problem som lätt går att lösa. Här kommer några saker att tänka på rörande FileMaker.

"Jag kan inte logga in i min FileMaker-lösning"
  • Fungerar internet? Om du inte kan surfa kan du heller inte logga in i systemet.
  • Är du ansluten till rätt nätverk? Om servern finns i företagets nätverk går det kanske inte att komma åt den om du ansluter med wifi från kaféet tvärs över gatan.
  • Har du skrivit rätt lösenord? Lösenordet gör skillnad på stora och små bokstäver. Kontrollera att caps-lock-tangenten inte är aktiv när du skriver in ditt lösenord.
  • Har du skrivit rätt användarnamn? Användarnamnet är inte känsligt för stora och små bokstäver, men däremot reagerar det om det råkar slinka in ett blanksteg någonstans. Är ditt användarnamn lika med ditt förnamn och efternamn? Eller bara ditt förnamn? Eller fornamn.efternamn?
"Det går inte att skicka epost via FileMaker"
  • Kontrollera att du har rätt epostinställningar och lösenord.
  • Se till att du är ansluten till rätt nätverk. Om du jobbar hemifrån måste du kanske ansluta till kontoret med VPN innan alla nätverkstjänster fungerar som vanligt.
  • Saknar du en kanske en plugin? Om du jobbar hemifrån och använder din privata dator kanske inte alla komponenter är installerade.

Publicerad: 2021-12-15